Robotyzacja procesów biznesowych dla firm. Czy warto?

Dla jakich firm przeznaczona jest robotyzacja procesów biznesowych (RPA)? Czy warto ją wprowadzić i jak szybko zwróci nam się ta inwestycja? Czy jest to trwałe rozwiązanie czy jedynie sezonowa moda, o której niedługo wszyscy zapomną? Są to typowe pytania, które stawia sobie kadra menedżerska zainteresowana wdrożeniem RPA w przedsiębiorstwie. W poniższym tekście rozwiewamy te wątpliwości.

RPA zyskuje bardzo szybko na popularności, firmy zaczynają coraz częściej po nią sięgać, a robotyzacja procesów biznesowych staje się normą. Dzieje się tak, ponieważ da się ją zastosować w przedsiębiorstwach każdej wielkości: od małych i średnich o lokalnym zasięgu, przez duże organizacje, aż po międzynarodowe korporacje, dysponujące ogromnymi zasobami kadrowymi i finansowymi. Jest to rozwiązanie elastyczne i skalowalne. Dzięki temu oprogramowanie to możemy indywidualnie dopasować do potrzeb konkretnej firmy i jej pracowników. Tym samym zmieścić się w wyznaczonym budżecie. 

Czy warto zainwestować w RPA?

Statystyki płynące z różnych badań wykazują znaczące korzyści. Według analiz firmy Everest Group, zwrot inwestycji może być naprawdę zaskakujący. Najefektywniejsze przedsiębiorstwa uzyskały stopę zwrotu (ROI) na poziomie czterokrotności środków zainwestowanych w oprogramowanie RPA. Natomiast pozostałe firmy uzyskały wynik bliski dwukrotności.

Z kolei NASSCOM ogłosił oszczędności wynoszące do 65% kosztów w firmach prowadzących działalność w swoim kraju i 30% w kosztach firm prowadzących outsourcing za granicą, oraz zwrot kosztów inwestycji w ciągu zaledwie 6 miesięcy.

Organizacja Institute for Robotic Process Automation donosi, że oprogramowanie do robotyzacji procesów biznesowych kosztuje dużo mniej niż ludzie zatrudnieni na pełen etat, których pracę może zastąpić. Jest to około 1/5 kosztów wymaganych do zatrudnienia pracowników w działalności firm krajowych. A 1/3 kosztów w przypadku firm prowadzących outsourcing za granicą

Czy robotyzacja procesów biznesowych nadaje się do polskich firm?

Polskie firmy coraz odważniej podchodzą do robotyzacji. W efekcie coraz częściej spotykamy się z robotami podczas codziennych czynności, zazwyczaj nawet nie zdając sobie z tego sprawy. 

Wielu z nas ma ubezpieczenie na wypadek pobytu w szpitalu. Po wyjściu ze placówki medycznej wypełniamy standardowy druk Ubezpieczyciela, dodajemy wypis i oczekujemy na wypłatę pieniędzy z polisy. Tradycyjnie cała operacja zajmowała 2-3 tygodnie i było w nią zaangażowanych nawet do 5 osób. Standaryzacja tego procesu pozwoliła na wykorzystanie robota, który weryfikuje poprawność dokumentów, sprawdza z warunkami ubezpieczenia jakie posiadamy i przygotowuje przelew, który już na drugi dzień znajduje się na naszym koncie bankowym.

Podobnie dzieje się w przypadku zwolnień lekarskich. W kilkusetosobowej firmie w dziale HR musi być zatrudniona osoba, która każdego dnia weryfikuje kto i ile dni przebywał na L4. Sprawdzanie odbywa się ręcznie poprzez stronę internetową ZUS. Następnie HR-owiec po kolei wprowadza te dane do firmowych systemów informatycznych. Także tutaj, podobnie jak w przypadku każdej powtarzalnej i przewidywalnej czynności, jest miejsce na robotyzację procesu. 

Patrząc na powyższe przykłady wykorzystania RPA w Polsce jesteśmy przekonani, iż do 2025 r. robotyzacja się upowszechni. Na tyle, że każdy z nas, codziennie będzie stykał się z procesami, które obsługuje robot.

Rozwój rynku RPA. Jaka przyszłość czeka robotyzację?

53% respondentów wdrażających w swoich firmach system robotyzacji dopiero zaczyna swoją przygodę z tą innowacją. Jednak aż 78% planuje zainwestować jeszcze więcej w RPA w ciągu najbliższych 3 lat. Eksperci Deloitte są przekonani, że jeśli ten trend się utrzyma, to w ciągu 5 lat robotyzacja procesów biznesowych będzie „prawie uniwersalnie stosowana”. Zdaniem ankietowanych RPA spełnia i przekracza oczekiwania w kategoriach jakości, niskiego marginesu błędów, produktywności oraz redukcji kosztów.

W roku 2016 rynek robotyzacji procesów biznesowych był wart 250 milionów dolarów. Forrester przewiduje ponad dziesięciokrotny wzrost wartości do roku 2021. Wówczas osiągnie poziom 2,9 miliarda dolarów. Natomiast firma biznesowo-konsultingowa Grand View Research przewiduje nieco spokojniejszy wzrost wartości rynku. Z 358 milionów dolarów w 2017 do 3,11 miliarda w 2025.

Jednak pomimo dynamicznego wzrostu, skalowalność (zdolność do rozbudowania systemu, zgodnie z rosnącymi potrzebami) jest nadal wyzwaniem dla firm korzystających z robotyzacji. Tylko 3% organizacji korzystało z 50 lub więcej robotów. Studium przypadku przeprowadzone przez NASSCON wykazało, że skalowalność jest i tak niespotykana. Zaprojektowane roboty można prawie natychmiastowo podwojone względem początkowych założeń.

Źródło:

https://blog.walkme.com/9-robotic-process-automation-statistics/